torsdag 8. september 2011

Treningstips!

Mange av dere kjære lesere har etterlyst litt treningstips. Mange lurer på hvordan jeg får motivasjon til å trene så mye, hele tiden, og dermed beholde min størrelse ekstra small og fantastiske figur. Så jeg tenkte å skrive litt om det.


Først bare en liten kommentar til bildet: hvis du er litt forvirret over sammenhengen med trening forstår jeg det godt. Det er ingen sammenheng. Det har seg bare slik at en kollega som sitter ved siden av meg på kontoret har hvisket min veileder i øret om bloggen. Og veilederen syntes det var altfor lite akademisk innhold. Derfor kommer her et bilde fra Stata - ikke det at jeg har brukt Stata idag, men jeg håper likevel hun er fornøyd med den akademiske tyngden.



Så tilbake til det viktigste. Jeg var og trente forrige dagen og tenkte jeg skulle fortelle litt om inspirasjonen. Først, finn frem noe gammelt treningstøy - moten endrer seg ikke på den fronten. Når du oppdager at disse klærne som før var løse, ledige og behagelige, nå er vanskelig å få på, burde motivasjonen stige. Når love-handels buler ut, magen henger utenfor og grevinnehenget ikke lenger lar seg dytte inn i t-skjorteermet får du et ekstra dytt til å komme deg ut å gjøre noe med saken!


Vel nede på fitness xpress hadde jeg time med min personlige trener, nemlig Samboer Forlovedsen. Han har bare en egen evne til å si ting på en fin måte og få meg til å føle meg sterk, sprek og sexy. Videre plasserer jeg meg alltid ved siden av treningssenterets loosers - du finner alltid noen. En gammel dame på 78 år som har begynt et nytt liv eller, en 19 åring som etter å ha blitt dumpet av militæret har funnet ut at han for første gang i sitt liv skal bruke pipestilkarmene sine på noen annet enn joystick og gladlaks. Når disse løfter ca dobbelt så tunge vekter som deg får du en skikkelig puff til å trene lenger og hardere.

Videre er det alltid en høydare når PT ber deg gjøre øvelser som faktisk er fysisk umulig for deg å gjennomføre. Et eksempel er den øvelsen hvor man skal ta tak i en stang over hodet og løfte seg opp. Det totale ydmykelsen over at dette ikke går, men at man må løftes opp av PT, gjør at motivasjonen går i taket!! Her skal det trenes!


Effekten av denne økten opprettholdes dagen etter. Når man er så stiv at man ikke klarer å få på seg sokkene, kan man knapt vente til neste økt skal begynne. Man kan også benytte enhver anlending hvor kroppen protesterer til å fortelle omgivelsen at man har vært å trent. Legg gjerne på med detaljer om hvor lenge, hvor fort, hvor tungt og hvor mange kalorier. Du har sikkert sett disse som deler alt dette på Facebook, og det er jo fordi det er så ufattelig interessant for omgivelsene!


Sist, men ikke minst, vil dagen-derpå-handleturen på matbutikken gi deg et siste kick når du ikke klarer å bære handlekurven. Hett tips her er å sette kurven ca midt i butikken og bære en og en vare bort til kurven. Til slutt skyver du kurven med bena bort til kassen - smart ikke sant? Finn for Guds skyld ikke på å bruke handlevogn!!! Det er bare sååå 90-tallet og liksom på nivå med å bruke ryggsekk på vei til jobb lissom.






So, lykke til med treningen! Skriv gjerne en kommentar hvis dere har egne motivasjonstips!

1 kommentar:

  1. Usikker på om skjermbildet av et tomt Statavindu kvalifiserer til akademisk innhold? Men hvis dere (i likhet med meg) trener på Domus Akademica så begynner det å ligne på noe;-)
    Apenes Dronning

    SvarSlett