torsdag 20. oktober 2011

Vakthold av barn!

Av og til har jeg gleden av å bli tilkalt som vakt, nærmere bestemt barnevakt. Min søster ringer med jevne mellomrom og spør om jeg kan bidra med vakthold noen timer. Hun tror tydeligvis at jeg er blakk fjortisstudent fortsatt for hun lokker alltid med "gratis middag og Pepsi Max." Jeg har tydeligvis ikke endret meg mye siden de dager, da jeg fortsatt lar meg lokke.
Hver gang jeg barnevakter blir jeg minnet på at jeg ikke er så flink med barn. Når min nusselig lille niese var baby gikk tiden med til å krysse fingre for at det lille nurket droppet å drite før mor var hjemme - bæsjebleier er en sann prøvelse. Nå er hun, eh, snart 3,5 år (tror jeg) og andre utfordringer dukker opp. Blant annet ante jeg lite om hvor mye suppe den lille fjåsa kan dytte i seg - jeg øste opp en porsjon til henne som jeg mente var rikelig og tok resten selv. Litt pinlig når den lille (som for tiden tar litt lett til tårene) erklærer at hun vil ha mer! Heldigvis hadde min søster tenkt at barna (jeg holder meg godt, i min familie er jeg fortsatt en av barna, selv i en alder av 3.. samma det forresten) skulle ha en kosekveld og innvilget Nonstopis. Tårene stanset raskt ved tanken på den enorme, grønne, og for å være helt ærlig, relativt ekle, isen. Jeg har altså blitt voksen nok til å ikke like Nonstopis! Uansett, det tok en eeeeeevighet for kid'n å skylle ned en riktignok raus porsjon suppe, men ca 23 sekunder å gulpe ned en is - følte plutselig at jeg ble lurt under "det er vanskelig å spise suppe"-senen.... Men jeg klager ikke. Min søster er av det irriterende perfekte slaget, mager, sunn og supereffektiv pedant som stråler av husmor/karrierekvinne. Dette har selvfølgelig smittet over på den lille (datteren, ikke søsteren) som leker at hun rydder og vasker og svelger unna grønnsaker på høykant - kid'n spiser sukkererter og kikerter som snop! Og synes det er gøy å ta tran - sjokkerende! Fordelen er at grønnsakene i suppen gikk ned på høykant selv med tante Kløne ved bordet.

Uansett, den lille har fortsatt mye å lære. En dag da denne reklamen kom i posten utbrøt min niese til sin mor: "Se, det er tante!" Nå er vi jo alle enige om jeg holder meg godt, så fett nok, men at jeg er med i en reklame for sunnhet til folket: the kid still got a way to go!
Men, nå er kid'n i seng, etter at tante Kløne har sølt suppe og hostesaft på klærne, is på gulvet og hundene mine har laget katteskinn av søsterens katt. Pepsi'n og sofa'n venter, men huset står og det blir sikker gratis middag ved flere anledninger!



Published with Blogger-droid v1.7.4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar