mandag 23. januar 2012

Fleksibel elendighet!


Ja, så er 2012 godt i gang og verden tar nødvendige og unødvendige skritt "fremover". Noe av det nye som på død og liv skal innføres i 2012 er Ruters lille herlighet - elektronisk reisekort eller smartbilletten. Vel, siden jeg faktisk har et liv og ikke gidder å oppdatere meg på kollektivtrafikkens finurligheter i tide og utide, var jeg lykkelig uvitende om dette innfallet til Ruter. Jeg tar ikke bussen for ofte og startet 2012 glad og fornøyd med 5 klipp igjen på mitt gode, gamle papir Flexi-kort. Enkelt og greit, 8 klipp, lett å telle hvor mange som er igjen. Et stempel når man går på bussen og vips, klar for en tur. Trodde jeg. Men Ruter og informasjonssjef Gry Isberg mente nei, Flexikort er så tungvint det, så vi bruker ørten år og en dullion penger på å utvikle et nytt, elektronisk klippekort. Jaha, så da stod jeg der da, med et stykk elektronisk kort i manko og ingen utsalgssteder i nærheten. Heldigvis fikk jeg sendt Halvparten avgårde og skaffet meg et slikt kort. Som merkerlig nok ikke kunne fylles på med antall reiser. Neida, man må fylle på en sum. I hele hundrelapper, takk! Greit nok så langt, men moroa begynte neste morgen når jeg blid og fornøyd troppet opp på bussen og skulle validere min nye, elektroniske duppeditt. Guess what - " ikke gyldig billett!" WTF??? Nehei? Heldigvis var bussjåføren ingen mokkamann, så jeg fikk være med, til tross for mangel på vellykkethet i den elektroniske verden. Hast hit og hast dit, og på vei hjem - ikke like overraskende nå kanskje: "ikke gyldig billett". AAhhhrg! Så da var det bare å komme seg hjem, lete opp kvitteringen og dra avgårde neste morgen til nærmeste Narvesen. Da kom neste gullkorn: "Hm, stemmer det du sier. Det er ikke penger på kortet. Du må dra tilbake dit du kjøpte kortet." He? Er ikke Narvesen Narvense da? Må jeg faktisk dra dit hvor jeg fysisk kjøpte kortet? Hurra for det smarte, elektroniske 2012! Den elektroniske verden begynner å bli like behagelig som å pusse tenna med en brukt dobørste! Og Ruter mener at det nye kortet er så smart og fleksibelt. Vel, Gry Isberg kan for min del putte det gamle Flexikortet opp der sola aldri skinner og ta en dans. Bytt så ut med det nye Ruter-kortet og ta en ny dans. Fortell meg, hvilket kort er mest fleksibelt i verden her? Hm? Plast eller papir??? Tror den elendige smartbilletten vil ha sånn ca denne effekten:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar