søndag 11. desember 2011

Prosentregning og realitykjendiser

http://www.side2.no/underholdning/article3291271.ece

Det er egentlig jævlig flaut at jeg klikket meg inn på denne linken in the first place. Men la gå; jeg ofrer min stolthet i matematikkens tjeneste: En eller annen Andreas som har deltatt i en eller annen sjekkeserie på TV er ikke faren til en eller annens barn likevel. Så dumt. Eller så bra. Ikke vet jeg. Det jeg derimot vet, er at både denne Andreas og moren til barnet som ikke var hans likevel, sliter litt med sin prosentregning. Her var det mye å ta tak i, gitt. Men det er tydelig at man ikke trenger å være professor i matematikk for å lage barn. Eller i hvert fall tørrtrene på å lage barn, da, siden det ikke ble resultatet som biologien ønsket likevel. Eller, det ble det jo forsåvidt, men det var ikke Andreas´s skyld. Eller fortjeneste. For åpenbart er det to ting denne mannen er svak på; prevensjon og....ja, nettopp - prosentregning.



Hvor skal man begynne...jo, jeg begynner med ham. Han synes det var et skrekkscenario å få barn med noen hvor man ikke kunne dele ansvaret 100%. OK. Dette kommer kanskje som en bombe på de fleste realitydeltakere, men: i de fleste tilfeller hvor man deler noe, vil man ikke stå igjen med 100% selv. For eksempel: hvis dette barnet var 10 epler, og Andreas skulle dele de 10 eplene 100%, ville han jo fortsatt stått igjen med 10 epler. Altså hele kidden. Så hva er det han prøver å fortelle oss, mellom linjene? Kanskje at han er schizofren? Hvis hans ene personlighet tar ansvar for ungen 50 %, tar hans andre personlighet resten? Så står han jo igjen med 100 %, på sett og vis. Men egentlig tror jeg at det han ønsker å si, er at han ønsker å adoptere et barn på egen hånd. Eller få tak i en surrogatmor som senere reiser tilbake til slummen i India og forblir i blikkskuret sitt uten å kreve foreldrerett til ungen. Der har vi det; denne Andreas er rett og slett for surrogati!



Videre må jeg jo si at reality-Andreas har valgt seg den perfekte match å lage barn med, eller altså, forsøksvis å lage barn med, det var jo en annens svømmere som krysset målstreken først - åpenbart. Jammen godt vi har DNA. Og tester til å påvise det. Men hvor var jeg? Jo....denne Linn-eller-hva-nå-tusan-hun-het, hun var ikke særlig skærp med brøker og prosent hun, heller. For hvis man har hatt sex med to personer - med mindre det er snakk om 50% jomfrufødsel og 50% flaks (for Andreas), ja, da er det vel egentlig en matematisk umulighet å være 100% sikker på farskapet? Man kan jo være 99% sikker, selvfølgelig. Eller....nei. Det kan man ikke. Det meste man kan strekke seg til, i dette tilfellet, er å være 50 % sikker.  Med andre ord; totalt usikker. Brøken blir da seende omtrent sånn ut: 1/2. Ikke 1/1.

Ja....dette var dagens leksjon, folkens. Jeg har én matematisk kjepphest. Den heter prosentregning. Videre har jeg ett norskgrammatisk kjeppøk også: orddeling, eller særskriving, om du vil. Nåde den som krysser min vei med én av disse blemmene! Nå anser jeg det som lite sannsynlig at noen realitydeltaker noensinne krysser min vei, men man kan jo aldri vite. 100 prosent. Eller 1/1.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar